Tiroidita Hashimoto

Tiroidita Hashimoto este cea mai cunoscută afecțiune asociată cu hipotiroidismul, caracterizată de prezența anticorpilor îndreptați împotriva țesutului tiroidian. Hashimoto este o afecțiune autoimună.

Despre tiroidita Hashimoto

Nu se cunoaște cauza exactă a tiroiditei Hashimoto, însă aceasta este cel mai adesea asociată cu:

• Factorul genetic - componenta genetică a bolii implică membri ai familiei care suferă de boli tiroidiene sau de alte boli autoimune;
  • Factorul hormonal - Hashimoto afectează de șapte ori mai multe femei decât bărbații, sugerând că hormonii sexuali pot juca un rol activ în instalarea bolii;
  • Excesul de iod - anumite medicamente sau consumul excesiv de iod pot declanșa boala tiroidiană la persoanele sensibile;
  • Expunerea la radiații - un număr crescut de cazuri au fost asociate expunerii la radiații (așa cum au fost bombele atomice din Japonia sau accidentul nuclear de la Cernobîl) sau parcurgerii unui tratament cu radiații.

Simptomele tiroiditei Hashimoto se dezvoltă lent. Primul semn al bolii este adesea o tiroidă mărită, care face ca înghițirea să fie dificilă. Alte simptome ale tiroiditei pot include:

• creștere în greutate;
  • oboseală;
  • ten palid sau edem la nivelul feței;
  • dureri articulare și musculare;
  • constipație;
  • incapacitatea de a se încălzi;
  • infertilitate;
  • căderea sau subțierea părului;
  • cicluri menstruale neregulate;
  • depresie;
  • ritm cardiac încetinit.

Diagnostic

Pentru a diagnostica tiroidita Hashimoto, sunt indicate o serie de analize: FT4, anticorpii anti-TPO, anticorpii anti-tiroglobulină și anticorpii anti-Receptor TSH. De asemenea, o ecografie tiroidiană va fi efectuată, pentru a vizualiza structura și caracteristicile tiroidei.

Tratamentul constă în prescrierea unui hormon tiroidian de sinteză.

Netratată, afecțiunea duce la creșterea în intensitate a simptomelor, iar, în unele cazuri, la comă sau chiar la deces.

O mențiune specială se adresează femeilor gravide afectate de Hashimoto, întrucât boala crește riscul de avort spontan sau naștere prematură. În procesul de concepție, tiroidita Hashimoto poate duce la afectarea neurologică a fătului.